Slik fungerer det
Slik fungerer det
Rapportering og regnskap
Spense sender deg rapportene du trenger for å bokføre betalingene. Du kan selv bestemme om du ønsker disse daglig, ukentlig eller månedlig.

Ofte stilte spørsmål
-
Må jeg bytte ut systemet mitt?
Nei. Du skal benytte Helios på samme måte som du gjør i dag. Opprett kredittfaktura direkte fra Helios og send dermed til kunde for betaling.
-
Hvilke betalingsalternativer får sluttkunden?
Betal nå:
Kredittkort og Vipps
Betal senere:
Faktura, utsatt faktura, delbetaling
Konto-til-konto:
Overføring direkte fra kundens bankkonto ved autentiserng med BankID (direkte i Spense)
-
Hva skjer hvis kunden min ikke innvilges kreditt?
Kunden kredittsjekkes i løsningen, og dersom hen ikke innvilges kreditt, blir det kun mulig å betale med kort, Vipps eller konto-til-konto (bankoverføring) der og da.
-
Hvem bruker Spense?
Verksteder som Sekkingstad Bil, Tech's AS, Lio Auto og mange flere har signert med Spense.
Porsche Center Gardermoen, Cupra, Skoda, Rebil og mange flere bruker Spense i hverdagen.
Våre kunder bruker oss til salg av nye og brukte biler samt for å ta betalt for tjenester og varer tilknyttet ettermarked.
-
Må man ha alle betalingsalternativene tilgjengelig?
Nei, men det er ingen grunn til å velge bort noen betalingsmetoder fra verkstedets ståsted. Uavhengig av kundens betalingsvalg, vil verkstedet motta innbetaling 1-2 virkedager etter at kunden har bekreftet hvordan det skal betales (uavhengig av betalingsmåte som velges)
-
Hva skjer med kredittkort fra kjedene?
Finansiering gjennom Resurs Bank kan videreføres i vår løsning med din eksisterende avtale. Spense sine "Betal senere" løsninger dekker også disse behovene.
-
Hva skjer hvis kundene ikke foretar et valg på telefonen?
Dersom en ordre er sendt gjennom integrasjonen i Helios systemet, er det Spense sitt ansvar å følge opp transaksjonen. I praksis sender vi ut en påminnelse om at kunden må betale for å kunne hente bilen sin. Du som driver verksted beholder bilen som sikkerhet inntil betalingsvalg er gjennomført.
-
Må jeg forholde meg til noen endringer i hverdagen?
Du gjør akkurat som tidligere i Helios. Betaling sendes ut slik du er vant til. Du vil også motta rapportene du trenger for å bokføre betalingene ved endt arbeidsdag. Du kan også velge å motta rapportene så ofte eller sjeldent du ønsker.
-
Hva koster dette?
-
Etableringskostnad: 0 kr
-
Månedlig kostnad per brukersted: 0 kr
-
Ingen bindingstid
-
2,95 % per transaksjon
-
-
Kan vi bruke Spense på bedriftskunder?
Vi er på saken. Mer informasjon kommer i høst. Det vil bli mulig å selge krav mot bedriftskunder på opptil kr 200 000. Du sender da faktura via Spense inne i Helios, og dette gir vi selvfølgelig grundig opplæring i når din løsning er klar til bruk.
-
Kan vi fortsatt bruke kasse fra Nordia/Susoft?
Du kan beholde din kassaløsning, og den kan du naturligvis ta betalt med dersom kundene dine kommer inn på verkstedet med bankkort i hånden.
Ved oppkobling av din løsning vil du få god informasjon om hvordan dette gjøres i praksis.