"Nå er vi verksted og ikke bank, rett og slett"
Glenn Johannessen
Daglig leder, Utvik Autoservice

Slik fungerer det
Slik fungerer det
Rapportering og regnskap
Spense sender deg rapportene du trenger for å bokføre betalingene. Du kan selv bestemme om du ønsker disse daglig, ukentlig eller månedlig.

Ofte stilte spørsmål
-
Må jeg bytte ut systemet mitt?
Nei. Du skal benytte Helios på samme måte som du gjør i dag. Opprett kredittfaktura direkte fra Helios og send dermed til kunde for betaling.
-
Hvilke betalingsalternativer får sluttkunden?
Betal nå:
Kredittkort og Vipps
Betal senere:
Faktura, utsatt faktura, delbetaling
Konto-til-konto:
Overføring direkte fra kundens bankkonto ved autentiserng med BankID (direkte i Spense)
-
Hva skjer hvis kunden min ikke innvilges kreditt?
Kunden kredittsjekkes i løsningen, og dersom hen ikke innvilges kreditt, blir det kun mulig å betale med kort, Vipps eller konto-til-konto (bankoverføring) der og da.
-
Hvem bruker Spense?
Helios-verksteder som Sekkingstad Bil, Tech's AS, Lio Auto og mange flere har signert med Spense.
Porsche, Cupra, Skoda, Frydenbø, Helios DMS, Incadea DMS, Pinewood DMS med flere.
Våre kunder bruker oss til salg av nye og brukte biler samt ettermarked og service.
-
Må man ha alle betalingsalternativene tilgjengelig?
Nei, men det er ingen grunn til å velge bort noen betalingsmetoder fra verkstedets ståsted. Uavhengig av kundens betalingsvalg, vil verkstedet motta innbetaling 1-2 virkedager etter at kunden har bekreftet hvordan det skal betales (uavhengig av betalingsmåte som velges)
-
Hva skjer med kredittkort fra kjedene?
Finansiering gjennom Resurs Bank kan videreføres i vår løsning med din eksisterende avtale. Spense sine "Betal senere" løsninger dekker også disse behovene.
-
Hva skjer hvis kundene ikke foretar et valg på telefonen?
Dersom en ordre er sendt gjennom integrasjonen i Helios systemet, er det Spense sitt ansvar å følge opp transaksjonen. I praksis sender vi ut en påminnelse om at kunden må betale for å kunne hente bilen sin. Du som driver verksted beholder bilen som sikkerhet inntil betalingsvalg er gjennomført.
-
Må jeg forholde meg til noen endringer i hverdagen?
Du gjør akkurat som tidligere i Helios. Betaling sendes ut slik du er vant til. Du vil også motta rapportene du trenger for å bokføre betalingene ved endt arbeidsdag. Du kan også velge å motta rapportene så ofte eller sjeldent du ønsker.
-
Hva koster dette?
-
Etableringskostnad: 0 kr
-
Månedlig kostnad per brukersted: 0 kr
-
Ingen bindingstid
-
2,95 % per transaksjon
-
-
Kan vi bruke Spense på bedriftskunder?
Vi er på saken. Mer informasjon kommer i høst. Det vil bli mulig å selge krav mot bedriftskunder på opptil kr 200 000. Du sender da faktura via Spense inne i Helios, og dette gir vi selvfølgelig grundig opplæring i når din løsning er klar til bruk.
-
Kan vi fortsatt bruke kasse fra Nordia/Susoft?
Du kan beholde din kassaløsning, og den kan du naturligvis ta betalt med dersom kundene dine kommer inn på verkstedet med bankkort i hånden.
Ved oppkobling av din løsning vil du få god informasjon om hvordan dette gjøres i praksis.